Google geeft adverteerders met mobiele sites voorrang op AdWords

Google gaat reclamecampagnes die naar een voor mobiel geoptimaliseerde site verwijzen, voorrang geven bij het bepalen van de relevantie in zijn AdWords-advertentiesysteem. Dit moet de ontwikkeling van mobiele sites stimuleren.

Google schrijft op zijn blog dat slechte bereikbaarheid via mobiel een negatieve impact heeft op merken en dat gebruikers niet geneigd zijn om naar die sites terug te keren. Google gaat daarom de mate waarinlanding pages zijn geoptimaliseerd voor mobiel meewegen bij het bepalen welke advertentie het meest relevant is om te tonen bij zoekresultaten.

Het is niet voor het eerst dat Google wijzigingen doorvoert in AdWords om het systeem te verbeteren voor mobiele gebruikers. Vorig jaar beperkte de internetgigant uit Mountain View al het serveren van advertenties die verwijzen naar webpagina’s met overmatig Adobe Flash-gebruik. Google heeft onlangs een tool voor webmasters aangeboden om eenvoudige mobiele websites te maken.

Google claimt volgens Searchengineland dat het aantal clicks van mobile-only-advertenties 11,5 procent hoger ligt dan dat van advertenties die zowel op de computer als op de smartphone verschijnen, onder andere omdat de ads dankzij locatiegegevens relevanter kunnen zijn. Het aantal mobiele campagnes is volgens het concern sinds januari verdubbeld, maar een groot deel daarvan verwijst naar webpagina’s die er niet goed uitzien op smartphones. Naar schatting is over een paar jaar het aantal mobiele gebruikers groter dan het aantal pc-gebruikers.


Wil jij ook een mobiele website van SiteMobi?